lørdag 3. mars 2007

matematikk.org

Læringsstrategier


Repetisjonsstrategi – Matematikk


Læreplan – Kunnskapsløftet LK06
Kompetansemål etter 2. årstrinn

Tall

Mål for opplæringen er at elevene skal kunne
· Utvikle og bruke varierte regnestrategier for addisjon og subtraksjon av tosifrede tall

Konkretisering av læringsmål:
· Bruke hoderegningsstrategier for addisjon og subtraksjon av en- og tosifrede tall.

Matematikk.org har blant annet et konsept kalt ”Regnemesteren” hvor elevene gjennom flere trinn med gradvis økende vanskelighetsgrad kan få øvelse i bruk av de fire regneartene. I starten er hovedvekten på addisjon og subtraksjon med noen andre matematiske spørsmål og oppgaver innimellom. Kakuro er et slags addisjonskryssord hvor hvert siffer skal brukes kun en gang, mens toppscoreren er et hoderegningsspill i flere nivåer.

For at elevene skal bli trygge i bruk av addisjon og subtraksjon trengs en god del øvelse. Siden disse to regneartene legger premissene for innlæring av multiplikasjon og divisjon må elevene være trygge i å bruke dem. Gjennom de nevnte spill og kryssord kan elevene få rikelig med mulighet til å repetere addisjon og subtraksjon og oppøve ferdighet i effektiv hoderegning. Motivatoren i disse spillene er forskjellig. I Kakuro er målet å få plassert de rette tallene slik at kryssordet blir riktig. Her ligger motivasjonen i å få løst kryssordet. Regnemesteren gir poeng og bringer deg til et vanskeligere nivå (ny verden) ved en viss poengsum. Noen spill som Kakuro og toppscoreren kan gjennomføres på tid. Det finnes derfor variasjonsmuligheter i forhold til hvilke ferdigheter eleven kan trene på. Slike spill og oppgaver kan bidra til litt variasjon i repetisjonsarbeidet og kan motivere elever til å arbeide aktivt fordi det gir synlige resultater og mulighet for eleven til å følge med i sin egen framdrift.

17 kommentarer:

Kristins blogg sa...

Hei Nan!
Synes du har skrevet en veldig oversiktlig oppgave. Du har klare læringsmål og en grei forklaring av hvordan spillene på matematikk.org virker.

Kristin

Bentes blogg sa...

Hei Nan
Jeg har selv vært inne på denne siden så jeg er helt enig med deg i det du skriver. Oppgavene er varierte med muligheter for å velge vanskelighetsgrad.

Anonym sa...

Fint innlegg. Du skriver ryddig og gir gode begrunnelser.

Åse-Kari sa...

Hei, Nan!
Syntes innlegget ditt er oversiktlig og greit. Fint at du kommentere og forklarer matematikk.org.
Mvh
Åse-Kari

jbp sa...

Hei.
Du har et oversiktlig og greit innlegg.
Fin forklaring på de oppgavene du valgte ut som er knyttet til repetisjon.
Er enig med deg at det er lurt med variasjon av repetisjon.
Mvh Jane Berit

margit sa...

Hei Nan
Du har laga ei fin og oversiktleg oppgåve. Er enig i at elevane treng repitisjonsoppgåver for å trene ferdighetar innan dei ulike reikne artane. Å det gjev desse siden moglegheit til.
Margit

Sølvi sa...

Hei Nan.
Det virker som om du har studert siden nøye, og skisserer mange muligheter. Lenken er veldig bra, men jeg tror det er viktig å velge seg ut en ting om gangen å jobbe med. Jeg synes det er mye å sette seg inn i!!
Sølvi.

Bente Mari sa...

Hei Nan!
Du har skrevet en oversiktelig og fin tekst. Igjen må jeg si at det er spennende å lese andres betraktninger av sider jeg selv har brukt en del. Vi har alle forskjellige innfallsvinkler og det er med på å gi nyttige tips til hverandre. Det å møte andre enten fysisk eller gjennom deres tanker og arbeid er en nyttig og spennende læringsarena.
Bente Mari

Vibeke Molandsveen sa...

Hei Nan!
Oversiktlig og godt formulert oppgave. Min erfaring er at variasjon og ulike former for motivasjon er veldig viktig for å holde "trøkket" i undervisningen oppe. Vår øvingslærer har vært fantastisk god på å lede elevene fra en aktivitet til en annen i løpet av en time, vi har lært små triks for hvordan man kan avlede elever når innsatsen begynner å dabbe av. Dette var avsporing, men dog.. Varierende aktiviteter og ulike former for motivasjon er bra.
Vibeke

Skolens satsingsområder sa...

Hei Nan!
Du har fått med et viktig punkt når du sier at addisjon og subtraksjon ligger til grunn for multiplikasjon og divisjon. Derfor er det fint med flere veier til å nå målet, som er automatisering. Denne siden er en måte av flere som elevene kan nå dette målet på.

Gunvor

Trudes blogg sa...

Hei Nan,

Jeg synes det du skriver et oversiktelig og bra. Jeg har valgt samme oppgave og mener at variasjon av repetisjon er viktig. Det er fint å lese andres innlegg for å lære og det gjør jeg her.

Trude

Mari sa...

Hei Nan!
Flott gjennomgang av nettsiden. Jeg er helt enig i at det er viktig å få varierte oppgaver i repetisjon av basisferdigheter i matematikk. Da blir elevene mer motiverte. Data er ofte en motivasjonsfaktor i seg selv og gjennom gjennomtenkt undervisning på data, kan en sikre at ferdighetene blir automatisert.
Mari

Guro sa...

Hei Nan!
Jeg syns du har skrevet et oversiktlig og godt innlegg med gode forklaringer av spillene/kryssordet. Bra at du fokuserer på hva som motiverer elevene på de ulike sidene!
Mvh
Guro N.

Guro sa...

Hei Nan
Gode og konkrete læringsmål, det er bra. Godt at du også kommentere at det er viktig ved variasjon når en skal repetere. Tror også det er motiverende som du sier at et svar kommer raskt opp. Enig med fler at dette er en oversiktlig og godt innlegg.

Guro K

ingrid sa...

Hei Nan!
Hoderegning er fortsatt viktig å kunne. Synes du har en god beskrivelse av nettstedet. Du nevner variasjon som en av grunnene til å benytte nettstedet, er enig i at det er en fordel med variasjon i repetisjonsstrategien.

Else Marit Bjerknes sa...

Hei Nan!
Hoderegning er viktig. Og jeg er enig med deg at denne siden er en god side for repetisjon av dette. Det er også god variasjon her, noe elevene liker. Bra oppgave!
Else Marit

Petter Kongsgården sa...

Hei Nan
Du har god sammenheng mellom valgte kompetansemål og valg av strategi. Gjennom læringsmålet konkretiserer du relevansen til lenka. Du beskriver hvordan lenka kan brukes som ledd i denne strategien. Det er oversiktelig og her kunne du kanskje knytta læringsmålet opp igjen for å vise at beskrivelsen fremmer læringsmålet? Bare som en tanke.