onsdag 21. februar 2007

Artikkelen "Lese for å lære - læringsstrategier"

Artikkelen ”Lese for å lære – læringsstrategier” av Ingolv Austad tar for seg tre ulike teorier om leseforståelse (overføring, interaksjon og transaksjon) og framholdet at man i dag ser på leseforståelse som en transaksjonsprosess bestående av ”språklige, kognitive, sosiale og kulturelle prosesser i et internt samspill”.
Begrepet metakognisjon er sentralt i denne artikkelen. Dette innebærer å kunne se sin egen forståelse fra et avstandsperspektiv og på denne måten ha innsikt i sin egen forståelse. Dette legger grunnlaget for å kunne forholde seg aktivt til sine lesestrategier.
En læringsstrategi defineres her som ”en bevisst valgt metakognitiv aktivitet for å nå fram til målet med lesingen”. Elevene må gradvis få et større ansvar for valg og bruk av læringsstrategier, men først må elevene få mulighet til å tilegne seg slike strategier og lære å bruke dem hensiktsmessig, slik at man ikke ender opp med en samling teknikker som benyttes ukritisk. I tillegg til å få utdelt verktøykassen, må elevene lære hva de ulike verktøyene kan brukes til.

Ingen kommentarer: